2016 – Betje Wolff moet weer 20 jaar vooruit kunnen

Betje Wolff Wim - 2016 - Betje Wolff moet weer 20 jaar vooruit kunnen

Ondanks de problemen in Moerwijk hebben winkeliers in de Betje Wolffstraat genoeg klanten die er dagelijks hun boodschappen doen. Maar dat wil niet zeggen dat die blijven komen. De ondernemers vinden het daarom tijd dat de straat eens flink wordt opgeknapt, zodat de Betje Wolff weer twintig jaar vooruit kan.

‘Het moet een echt winkelcentrum worden!’

“Het moet een echt winkelcentrum worden!” vindt Wim Schmale. Hij is sinds 1998 voorzitter van de winkeliersvereniging van de Betje Wolffstraat, waar hij zelf in de jaren tachtig een Etos-drogisterij opende. Sindsdien heeft hij de straat enorm zien veranderen. “Toen ik hier kwam, zaten er twee bakkers, groenteboeren en kaasboeren. Die hebben we niet meer; wel hebben we nu een Turkse bakker en heel veel andere nieuwe winkels. Zeventig procent van de ondernemers is niet-Nederlands. Leegstand hebben we hier niet”.

Wim noemt de winkelstraat een levensechte afspiegeling van Moerwijk. En al moet hij soms in ‘handen-en-voeten-taal’ communiceren met zijn nieuwe buren, hij is vooral positief over de nieuwe ondernemers. Daar zitten volgens de voorzitter namelijk een hoop goede, jonge ondernemers tussen. Bij een van hen, een nieuwe kapperszaak, is hij inmiddels zelf vaste klant. Wim: “Ik laat me er ook knippen, daarom durf ik nu wel op de foto!”

Betje Wolff - Thijs

Een andere ‘voorbeeld-ondernemer’ is Thijs die al een paar jaar een computer-winkel runt. “Nadat ik een jaar bewust werkloos thuis had gezeten, zonder uitkering, besloot ik dat ik iets wilde doen met waar ik al van jongs af aan gek op ben: computers. Ik ben toen alle winkels in de buurt langsgegaan om te vragen of ze werk voor me hadden. Toen ik in deze zaak werd aangenomen zei ik dat ik binnen drie jaar de winkel wilde overnemen. Dat gebeurde al binnen één jaar”, vertelt Thijs.

In het begin moest de computerman wel even wennen aan zijn nieuwe buurt. “Mijn ouders hebben een zaak bij het Almeloplein. Daar spreekt iedereen je met ‘u’ aan en moet je er netjes uitzien. Dat werkt hier helemáál niet! Als ik in nette kleren in de winkel stond, bleven mensen buiten. Hier moet je gewoon doen, mensen zijn hier recht voor zijn raap. Daar ben ik dol op!”.

Boodschappenlijst

Om de nieuwe jonge onder-nemers te helpen succesvol te worden, is het in de ogen van Wim belangrijk dat de gemeente de straat eens goed opknapt. Hij vindt dat de ondernemers dat wel verdienen, zeker omdat volgens hem vooral het winkelcentrum aan de Leyweg aandacht heeft gekregen. “De laatste grote investering in de Betje Wolff is twintig jaar geleden gedaan. Dat zie je ook wel. Het is hier gezellig en druk, maar wel een beetje smoezelig. De stoepen zijn verzakt en aan vervanging toe. Ook moet er een oplossing komen voor de groene kasten die her en der in de straat staan. Daarin parkeren mensen hun scootmobiel. Daar is natuurlijk niets op tegen, maar het maakt het straatbeeld wel rommelig. Bovendien houdt niemand ze schoon. Zie jij iemand die een scootmobiel heeft al met twee emmertjes water naar beneden gaan om ze zelf schoon te maken? Ik niet!”.

‘Het is hier gezellig en druk, maar wel een beetje smoezelig’

De opknapbeurt moet de straat aantrekkelijker maken. Dat is goed voor de onder-nemers én voor de wijk. Wanneer meer mensen er hun boodschappen doen blijft het geld namelijk in Moerwijk. Ondernemers kunnen dan bijvoorbeeld extra personeel aannemen. Die werkgelegenheid kan Moerwijk, als een van de armste wijken van Nederland, goed gebruiken, denkt Wim. Maar die zal niet alleen kunnen komen van de kleine ondernemers. Wim wil dat de straat op korte termijn een extra ‘trekker’ krijgt. Naast alle ‘zorg’ in de zijstraten die mensen vanuit de hele stad naar de winkelstraat brengt en de Albert Heijn, is er in de straat volgens hem nog wel plek voor een andere grote supermarkt of Action. “We hebben 19.000 inwoners in Moerwijk. Er zijn dorpen in Nederland die veel kleiner zijn. Daar kan het ook”.

Het zijn slechts een aantal voorbeelden van hoe de winkeliers, samen met bewoners, gemeente en woningcorporaties, straat en wijk willen verbeteren. Daar hoort volgens Wim ook bij dat er in de toekomst koffie-tentjes en terrasjes in de |Betje Wolffstraat komen waar je voor een goede prijs een kop koffie kunt drinken. Wim: “Van buurtcentrum willen we een echt winkel-centrum worden. Daar wordt niet alleen geld verdiend, maar het is vooral ook een sociale plek, waar je elkaar ontmoet”.

‘Daar wordt niet alleen geld verdiend, maar het is vooral ook een sociale plek, waar je elkaar ontmoet’